Pe "praful" asta, cand nimeni n-are cash, ci doar multi bani de incasat de la partenerii de afaceri, bancile din Romania trebuie sa fie amenintate de Consiliul Concurentei ca sa ia in calcul sa renunte la comisionul de rambursare anticipata a creditelor.
Multe dintre banci gandesc ca inainte de criza. In loc sa incurajeze rambursarea anticipata, ca sa puna banii in miscare si sa faca profit din oportunitati noi (basca mana de ajutor pe care ar da-o la deblocarea economiei), ele descurajeaza clientii sa vina cu banii anticipat (iar scuzele lor uneori sunt hilare). De ce fac bancile asta? Pai, privind situatia din punctul lor de vedere, sa zicem ca n-ar vrea sa incurajeze o avalansa a refinantarilor din ce in ce mai avantajoase pentru clienti, plus ca dobanzile la creditele in desfasurare sunt un castig frumos.
Frumos, da, dar mai este el si atat de sigur ca acum 2 ani? Nu chiar, in conditiile in care numarul restantierilor este in crestere rapida. Cum ajuta bancile clientii aflati in dificultate? Pai, una din principalele banci din Romania, de exemplu, tocmai a introdus un comision de 50 de ron de intarziere, valabil imediat ce clientul a intarziat cu rata chiar si o zi.
Reguli normale in timpuri normale. Dar cum ceea ce traim acum este o criza economica, comisionul de rambursare anticipata si penalitatile excesive nu mai sunt logice.
Pe timp de criza, toate dobanzile scad tocmai ca sa incurajeze circulatia banilor. Este primul lucru care te scoate din "groapa", ca economie, si exemplul pe care il dau toate tarile dezvoltate. Acest comision de rambursare anticipata este si el tot un cost aditional la circulatia banilor, de aceea logic ar fi ca el sa fie eliminat de catre banci, cel putin pe perioada crizei.
ATENTIE: Campurile notate cu (*) sunt obligatorii!
Comentariul lui: Marius (11 ianuarie 2010 08:59)
Bancile inca isi permit orice fel de comisioane, fara sa justifice nimic. Asta arata ca inca e loc de nou-veniti si ca nu avem destula concurenta. Sau ca bancile lucreaza in cartel.
Cat despre comisionul de rambursare anticipata, acesta cu adevarat nu are justificare, sau daca are, e dincolo de ratiuni elementare. Tehnic, el ar trebui sa justifice partial riscul de reinvestire a banilor (daca platesti anticipat banca ar putea sa nu mai aiba aceeasi oportunitate de a investi in continuare la aceleasi marje). Pe de alta parte, e un comision care in realitate fereste bancile de refinantari la concurenta (rambursezi anticipat la o banca si refinantezi cu alta care iti da conditii mai bune).
Comentariul lui: Ana Irimia, Exclusive Holidays (11 ianuarie 2010 11:28)
De acord cu Dumneavoastra. Insa, vedeti, daca s-ar aplica niste reguli normale in timp de criza, Romania ar putea parea o tara normala. Si n-am vrea sa se intample asa ceva, nu ??? Trist, foarte trist...
Comentariul lui: I.B. (11 ianuarie 2010 13:51)
iar o scriitura importanta
multumesc pt randurile astea :) ->
p.s.
chiar si cand sunt de acord sa ia in calcul faptul ca nu sunt justificate penalizarile bazate pe blocajele din economie, este doar un exercitiu de imagine sau simpla ipocrizie pentru ca te omoara cu birocratia lor.
stiai ca-ti cer toate actele de la acordare in momentul discutarii exceptiei de penalizare bazata pe blocaj ?
pentru ei, analiza blocajului inseamna refinantare sau acordarea unui imprumut nou ?
un simplu extras de cont ar fi suficient, dar ei iti cer pana si estimarea castigurilor pe tot anul !!!
wtf !!!???!!! intr-un an de criza ei vor estimari ca sa nu te ucida cu taxe aberante ?
inteleg sa se ceara bani acolo unde sunt probleme, nu unde s-a inregistrat profit !!!
paradox de criza -> cifra de afaceri in scadere si profit in crestere !!!
p.s.2
chestia cu 50 ron penalizare mai e cum mai e, dar mie mi s-a explicat foarte elegant ca si rata dobanzii creste ... si asta doar pt ca i-am intrebat de ce apar acele rate enorme ...
la o intarziere de 2 luni pentru un normal de 2x600 u.m. + penalizari -> ajungi sa platesti ~ 2500 u.m. in loc de 1200 u.m. creanta normala + ~ 500 u.m. penalitati -> total ~ 1700 u.m.
sa nu mai zic de euribor pe care nu-l respecta ...
in contract e un procent de plus la euribor, dar ei practica doar ce vor
se ajunge lejer la peste 15% pentru euro si in jur de 25% pentru lei :(
p.s.3
cred ca exista mult mai multe cai legale de reglementare in plus fata de Consiliul Concurentei ...
Daca m-as lua dupa ce spun cei de la ANPC, ar trebui ca banca sa-mi ofere expliatii clare si concrete cu privire la aplicarea acestui comision...eu am cerut asta si tot ce am primit a fost...se mentine comisionul prevazut contractual...chiar daca in momentul de fata conditiile lor de creditare prevad o valoare a acestui comision cu 50% mai mica..chiar daca nu se justifica nici din punct de vedere al costurilor de lichidare, nici dpdv al replasarii pe piata.
Suntem la mana lor, de acum inainte vom munci pentru ei, le vom plati dobanzi, comisioane, vom inghiti lipsa majoritatii de profesionalism si ne vom face mici, vom inghiti pana cand..............
O zi buna......
Comentariul lui: Adrian Popescu (11 ianuarie 2010 23:26)
De vina sint cei care se duc la banci , pentru orice altceva decit sa schimbe cupiuri .......
Comentariul lui: Ion Vaciu (16 ianuarie 2010 01:14)
Draga Mihai,
Probabil ca nu ai ce face daca te gandesti macar la o rambursare anticipata a creditului. Nici macar nu trebuie sa existe aceasta masura, in actualele conditii anti-economice. Insa, pentru rarii vizionari, care se forteaza sa-si arunce anticipat banii in casieria bancilor, va pot informa ca Banca Transilvania (spre exemplu) nu solicita comisioane pentru plata anticipata a ratelor la credit. Insa, in continuare, pledez nu numai pentru plata unui credit intr-un interval de timp cat mai mare, cat mai ales pentru corelarea "umanista" dintre comisioanele bancare la depozite si la imprumut. Bancile romanesti trebuie sa iasa din etapa de "camatarie" in care se afla, cu ajutorul guvernelor si politicienilor, si sa devina niste motoare eficiente ale economiei. Vom mai trai oare cand se va intampla aceasta minune?
Opiniile exprimate de autorii blogurilor le apartin in exclusivitate, iar DailyBusiness.ro nu isi asuma vreo responsabilitate in legatura cu acestea